سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشتراک در خبرنامه سایت

 

آرشیو ماهیانه

 

 

انوشه انصاری ، بایکوت یا تبلیغ ؟!

آرا ، نظریات و پیامهای خود را از طریق فرم ارتباط مستقیما به پست الکترونیکی من ارسال نمایید

 

تا چندین سال پیش ، انوشه انصاری چهره‌ای گمنام در ایران به شمار می‌آمد ؛ اما این روزها کمتر کسی از اهالی علم و دانش می‌توان یافت که او را نشناسد و یا دست‌کم نامش را نشنیده باشد ؛ حتی سیری در خبرها نیز برای شنیدن نام نخستین گردشگر فضایی زن کافیست . به هر تقدیر ، انوشه انصاری بانوی ایرانی مقیم آمریکا که اینک به جهت آمادگی برای عملیات فضایی در ایستگاه بایکونور قزاقستان در قرنطینه به سر می‌برد ، روز هجدهم سپتامبر ( در ششمین روز پس از سالگرد تولدش) با کپسول فضایی سایوز تی‌‌ام‌آ راهی مدار زمین خواهد گردید تا عنوان نخستین بانوی گردشگر فضایی و نخستین فضانورد زن ایرانی را از آن خود کند .

اصالت ایرانی انوشه ، ابزاری تبلیغاتی برای دولت ؟!
پرسشی که این رویداد در اذهان مدیریت کلان کشور مطرح می‌سازد پرداختن به آن بویژه در بعد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی است . از نگاه حاکمیت ، انوشه هر چند ایرانی و متولد مشهد است اما سالهاست که مقیم ایالات متحده بوده و در دامان شیطان بزرگ – به تعبیر ایدئولوژیک طبقه حاکمه در ایران – پرورش یافته است و مهمترین از آن از بعد اعتقادی – که شاید مهمترین پارامتر قضاوت در باب انوشه انصاری از نگاه دولت باشد – نه تنها با حاکمیت همخوانی ندارد که در جناح رقیب قرار می‌گیرد و تقابل اسلام – یهودیت ، بدون آنکه انوشه خود بخواهد ، در اذهان سیاستمداران کشور نقش می‌بندد . اما این دلایل برای عدم بهره‌گیری و مانور تبلیغاتی بر روی اصالت ایرانی انوشه کافیست و آیا مدیریت بویژه علمی کشور از این دستاویز به آسانی گذر خواهد کرد ؟ (ظاهرا این استراتژی دولت ایران است که ایرانیان خارج از کشور را تا زمانی که به درد بهره‌گیری و مانور تبلیغاتی نخورند ، ایرانی به شمار نمی‌آورد) این پرسشیست که عملکرد دولت – که غالبا در اخبار صدا و سیما متجلی می‌شود - تا چند روز آینده بدان پاسخ خواهد داد . جای بسی خوشحالیست که شبکه چهارم سیما – که بی‌شک پربارترین شبکه رسانه ملیست – در برنامه امشب آسمان شب که بعد از اخبار انگلیسی یازده شب این شبکه پخش می‌گردد ، بر آن است تا مصاحبه‌ای تلفنی با انوشه به انجام رساند که ان‌شاءالله این مهم به انجام رسد .

انصاری و فخر ملی ، آری یا نه ؟!
با همه آنچه ذکر شد ، انوشه انصاری هر چقدر هم که در فرهنگ آمریکایی زیست نموده باشد اما یک حقیقت انکارناپذیر و تغییرنایافتنیست و آن اصالت ایرانی اوست و مشهد شهریست که وی در آن دیده به جهانی گذارده که برای کاوش در بی‌نهایتهای آن از کودکی آرزوهای بزرگی در سر داشته است . لذا ، این آیه و نشانه‌ای دیگر از یک استعداد ایرانیست که این بار زمینه مساعد برای بارور گشتن را یافته و خود را به رویاهایش نزدیک ساخته است . انوشه ، عینیت یافته بضاعتها و توانمندیهای ایرانی و بویژه زن ایرانی به شمار می‌رود که فعل خواستن را صرف نموده و پا در جای بزرگانی نظیر یوری گاکارین و والنتینا ترشکووا (نخستین بانوی فضانورد) که هر دو زمانی در این ایستگاه به سر برده‌اند نهاده است و این بی‌تردید غروری و تفاخری برای هر آن کسیست که حتی قطره‌ای از خونش با خاک این سرزمین کهن در هم آمیخته است ...

پی‌نوشت : - سایت رسمی انوشه انصاری 
               - روزنوشتهای انوشه انصاری پیش از سفر به مدار زمین


منوى اصلى

 

v صفحه اصلی v

vفرم ارتباط v
v
Yahoo ID for IM v
v
 RSS  v

 

آخرین مقالات

 

یادداشتهای قدیمی‌تر را در آرشیو ماهیانه ببینید

 

  جایگاه زن در نظام پاداش از دیدگاه قرآن - بخش پایانی

 

جایگاه زن در نظام پاداش از دیدگاه قرآن - بخش نخست

 

آخرین مقالات

بازآوری مطالب سایت با ذکر نام منبع بلامانع است

سایت رسمی مهندس مصطفی هاشم‌ زاده